Wycieczka do „Ziołowego Zakątka” w Korycinach

Dnia 19 lipca 2023 roku członkowie UTW w ilości 45 osób udali się na wycieczkę do „Ziołowego Zakątka” w Korycinach. Z uwagi na prace drogowe na trasie Hajnówka – Bielsk, musieliśmy pokonać nieco okrężną trasę przez Dubicze Cerkiewne, Orlę, potem Bielsk Podlaski, Brańsk i wreszcie po 1,30 min. zjawiliśmy się w pięknym zakątku Podlasia.

Jako że nasza wycieczka była dość liczna, uczestników podzielono na dwie grupy. Pierwsza udała się na zajęcia warsztatowe, druga zaś w towarzystwie przewodnika skierowała swoje kroki do Ogrodu.  Koryciński Park Botaniczny został założony w 2007 roku a w 2011 roku uzyskał status Ogrodu Botanicznego. Są tu przede wszystkim gromadzone rośliny lecznicze i aromatyczne. Kiedy minęliśmy piękną bramę Ogrodu Botanicznego dało się już poczuć delikatny ale subtelny zapach kwiatów i ziół. Wokół roślin fruwały rzesze motyli łasych na kwiatowy nektar. Oko obserwatora mogły cieszyć ładnie ubarwione rusałki pawie oczko, mocno nakrapiane dostojki malinowce czy też żółte latolistki cytrynki lub małe, figlarne karłątki. Jako że zamówiliśmy ładną pogodę słoneczko towarzyszyło nam cały czas podczas wędrówki. Przewodnik dwoił się i troił by pokazać nam jak najwięcej różnych ziołowych roślin a właśnie zioła są tematem przewodnim wszystkich elementów całego kompleksu. Zobaczyć tu można na powierzchni prawie 20 ha ponad 1500 odmian roślin leczniczych. Oszołamia wielkość założenia oraz bogactwo gatunków. Rośliny są tu grupowane rodzinami, opisane i oznakowane tak by zwiedzający mogli poznać je bliżej. Rosną na różnych siedliskach – leśnych, bagiennych, łąkach. Po drodze mijaliśmy poletka szałwii, melisy, tymianku, lubczyka, majeranku, piołunu, rumianku i wiele innych ziół.

Zagłębiając się w zakamarki ogrodu w oddali wyłania się nam staw, nad którym góruje, przepiękny XVII-wieczny, zabytkowy kościół pw. Matki Boskiej Jagodnej wraz ze stojącą obok, dzwonnicą. Jest to obiekt sakralny z 1709 roku, który wcześniej był cerkwią unicką, później prawosławną. W 2015 roku wraz z zabytkową dzwonnicą został przeniesiony do Korycin na teren gospodarstwa agroturystycznego. Pachnący ziołami, bardzo skromny w wystroju, z obrazem Matki Boskiej Jagodnej w ołtarzu głównym i chrzcielnicą w kształcie ogromnego żołędzia. Wraz Ogrodem Biblijnym (którego nie zdążyliśmy obejrzeć) stanowi jedną z większych atrakcji Ziołowego Zakątka. Czas nam mijał dość szybko i musieliśmy wracać by zdążyć na zajęcia warsztatowe. Wracamy przez leśne ścieżki. Po drodze napotykamy leśną bimbrownię, wyposażoną we wszelkie akcesoria. Docieramy wreszcie do budynku zw. Zielarnią, gdzie czeka nas następny punkt programu a mianowicie warsztaty, gdzie własnoręcznie wykonywaliśmy mieszanki ziołowe wg. własnego upodobania. Do dyspozycji mieliśmy pojemniki z solą, majerankiem, lubczykiem, pieprzem i inne a potem sami w małych pojemniczkach mieszaliśmy te komponenty.

Po warsztatach był czas wolny. Niektórzy poświęcili go na spacer wzdłuż pochodzących z XIX i XX wieku drewnianych budynków. Wśród ustawionych pięknych, drewnianych domów i zabudowań gospodarskich, spacerują ogromne ilości zwierząt. Spotykamy tu więc, gęsi, kury i kolorowe koguty, ale wędrują tu też kozy i owce. W klatkach i zagrodach mieszkają króliczki, bażanty, pawie, indyki, świnki i wiele innych stworzeń.

Inni czas wolny wykorzystali na zakupy w zielarskim sklepiku Dary Natury, gdzie można było nabyć całą gamę oferowanych produktów – suszone zioła, herbatki ziołowe, przyprawy oraz zaopatrzyć się w wyroby rękodzieła artystycznego.

Na koniec udaliśmy się do Ośrodka Edukacji Przyrodniczej, gdzie ze smakiem zjedliśmy pyszną zupę pokrzywową oraz pieczeń rzymską z ziemniakami i surówką.

Czas spędzony w Ziołowym Zakątku minął nam szybko i pełni wrażeń wracaliśmy w wesołych nastrojach do Hajnówki.

Autor: Eugeniusz MAKAREWICZ

Foto-galeria: Irena SIDORUK, Eugeniusz MAKAREWICZ

Wyjazd na wycieczkę został sfinansowany ze środków pochodzących z realizowanego zadania publicznego pt. „Propagowanie aktywnego trybu życia seniorów z miasta Hajnówki współfinansowanego z budżetu miasta Hajnówka”.